top of page
Vyhledat
  • detskascena2021

Na slovíčko… s recitátory 4. kategorie

Aktualizováno: 14. 6. 2021

Všem recitátorům jsme položili čtyři shodné otázky: 1. Proč jste si vybrali svůj text a o čem podle vás je? 2. Jaké výhody a nevýhody pro vás mělo recitování online a natáčení na kameru? 3. Co pro vás při takové práci bylo nejnáročnější? 4. Co byste si přáli, aby se vám povedlo při přednášení naživo?



Kryštof Bednář (Tři Dvory)

Ludvík Aškenazy: Pravda


Sophie Louise Bransten (Praha)

Stephen Leacock: Kterak si vypůjčit sirku

1. Četla jsem od Stephena Leacocka knihu a zaujal mě jeho satirický humor v této povídce. Dobře se mi tu pracuje s gradací a s jednotlivými postavami.

2. Bylo to něco opravdu zvláštního – nevidět, jak reaguje obecenstvo a také nemuset mluvit do velkého divadelního prostoru. Stres z davu jsem alespoň neměla, ale zase zde mohou nastat různé technické problémy.

3. Snažit se si představit, že text někomu vyprávím přesto, že jsem mluvila do černého monitoru.

4. Zaujmout diváky, pobavit, zkrátka alespoň trochu zpříjemnit den.


Johana Bublíková (Opava)

William Saroyan: Tracyho Tygr, úryvek z knihy

1.Je to úvod knížky Tracyho tygr, kterou znám už dlouho, ale když jsem byla mladší, přišla mi zvláštní a moc jsem jí nerozuměla. Je plná metafor a každý si jí může vyložit jinak, což se mi na ní líbí. Když jsem si hledala text, tenhle mi přišel z celé knížky nejlepší a i bez kontextu srozumitelný. Je o klukovi Tracym, jeho dospívání a hledání tygra (pro mě hledání sebe sama). Tygra si vykládám jako smysl života, možná jako duši. Můj text může být stejně veselý jako vážný, záleží na tom, jak se na něj člověk dívá.

2.Chyběla mi atmosféra divadla a celé soutěže, neviděla jsem další vystoupení a výsledky mi přišly jen mailem, místo normálního napínavého vyhlášení…

Na druhou stranu jsem měla možnost video natočit hodněkrát, aby bylo dokonalé, nikde jsem se nepřeřekla a nepopletla text, ale stejně jsem nakonec nebyla spokojená, takže všema deseti jsem pro obyčejnou prezenční recitačku!

3. Jelikož jsem měla text připravený už na minulý rok, tak mi stačilo si jej trochu připomenout. Nejhorší bylo najít doma dobré, vhodně osvětlené místo. Pak taky přesvědčit svou hlavu, že tohle už je vystoupení na ostro a musí to být co nejlepší, což moc nevycházelo… :D

4. Bude to nezvyk, stát před živými lidmi, takže ať nejsem zbytečně nervózní a řeknu to nejlépe, jak svedu!


Zuzana Harazinová (Liberec)

Daniela Fischerová: Skladatelův den

1. Text je o skladateli, který se moc trápí, protože nemá žádnou inspiraci k tomu, aby složil novou skladbu, líbil se mi, protože je vtipný a střídá se v něm několik emocí.

2. Výhodou určitě je, že přednes můžeme natáčet tak dlouho, dokud s ním nebudeme zcela spokojení. Nevýhoda však je, že kamera není skutečný divák, a proto u recitace nefunguje práce s publikem, navíc právě publikum vás dokáže povzbudit k lepším výkonům.

3. Nejnáročnější určitě bylo, abych se dostatečně soustředila a dívala se na kameru, neviděla jsem žádné ohlasy, žádné reakce diváků, tyto věci totiž dotváří tu správnou atmosféru. Celkově mi vystoupení online připadalo trochu nudné.

4. Přála bych si, aby moje vystoupení zaujalo a pobavilo diváky. Těším se na recitaci „face to face“.


Denisa Hortová (Rapotice)

Ludvík Aškenazy: Vajíčko

1. Text, který přednáším, mi vybrala paní učitelka z dramaťáku, protože měla pocit, že mi bude „slušet". Příběh je o studentovi, osamělém panu Kohoutkovi a o válce a naději.

2. Nevýhodou bylo to, že mám hlučného bratra, který mi neustále lezl do pokoje :o))) a že jsme neměli možnost se s paní učitelkou radit osobně. Výhodami bylo naopak to, že jsem na natočení videa měla čas a mohla jsem to zkusit několikrát.

3. Jinak to pro mě nijak náročné nebylo. 4. Přeji si, aby se mi vystoupení naživo povedlo a bychom si to všichni užili!


Tomáš Hučín (Veselíčko)

Petra Soukupová: Zmizel













Sofie Anna Janebová (Mladá Boleslav)

Olga Hejná: Skleněná stěna

1. Svůj text jsem si vybrala na prvním místě proto, že popisuje vnitřní boje a dialogy, které sama velmi často prožívám, a tudíž je pro mě velmi snadné se do příběhu textu vcítit. Také proto, že věřím, že jeho hloubka donutí hodně lidí se nad ním zamyslet a takové texty my přijdou nejzajímavější. Skleněná stěna od Olgy Hejné, kterou recituji, je o možnosti mezilidského kontaktu každého z nás. Protagonistka tohoto textu je sice nedospělá slečna, na její místo se však dle mého dokáže vcítit mnoho lidí z jakékoli věkové kategorie. Dívka zažívá smutek, když vidí, že ji mnoho lidí přehlíží a staví si před sebe "skleněnou zeď", euforii, když vidí, že s lidmi i přes onu překážku může komunikovat, a podivné rozčarování, když zjistí, že to ale nejde vždycky.

2. Jako všechno i recitování na dálku mělo své výhody a nevýhody. Největší výhodou byl pravděpodobně neomezený počet pokusů, naopak nevýhodou byla nepřítomnost publika a tím i snížená možnost interakce s divákem.

3. Za sebe bych řekla, že největší problém byl přenést emoce, které by při živém vystoupení publikum přímo cítilo se mnou, přes obrazovku a nechat je cítit i diváka sledujícího videonahrávku.

4. Moje největší přání je zapůsobit na diváka tak, aby cítil to, co cítím já, a zároveň tak, aby se nad textem zamyslel a chvilku si jeho poselství nesl s sebou. :)


Veronika Janovcová (Domažlice)

Anna Franková: Deník Anna Frank

1. Deník Anne Frank jsem četla v rámci školní povinné četby, kniha se mi zalíbila a na přednesu jsme toho využili, když jsem z ní seškrtala úryvek. Tahle část je podle mě o tom, že bychom si měli vážit věcí, které máme a svého života, protože nikdy nevíme, co se může změnit. Situaci Židů za 2. světové války nechci nijak zlehčovat, ale trochu mi připomíná i současnou covidovou pandemii.

2. Nevýhody byly rozhodně v tom, že jsem neviděla reakce diváků. Byla jsem zvyklá svůj přednes vyprávět lidem, dívat se jim do očí, to přes kameru nebylo možné. Výhoda byla ale možná v tom, že jsem si mohla natočit několik verzí svého přednesu a poté z nich vybrat tu nejlepší.

3. Nejnáročnější bylo asi to, že jsem nevěděla kam směřovat pohled. Jak to udělat, aby to vypadalo, že se lidem opravdu dívám do očí, když si budou video pouštět.

4. Přehlídky se bohužel nemohu zúčastnit, Pokud bych ale byla přítomna, chtěla bych, aby mi při recitování bylo dobře rozumět a abych diváky/posluchače svým přednesem zaujala…


Ester Kocábová (Kunovice)

Ilja Hurník: Leonardo










Jakub Kouba (Aš)

Pavel Traub: Bílej šnek

1.Protože má vnitřní message a je o tom, že se šnek chce zlepšit prostřednictvím toho, že se stane někým jiným, což se nepodaří, je to nakonec horší než předtím. Nejlepší je, když jste sami sebou. 2. K výhodám určitě patří, že jsem to mohl natáčet několikrát za sebou, když se mi to nepovedlo. Takže jsem neměl žádný stres, a to i díky tomu, že tam nebylo publikum. K nevýhodám patří: určitě to, že tam nebyla atmosféra, která k tomu patří. 3. Nenapadá mě nic. 4. Přednést to tak, aby se to všem líbilo a užít si to.


Vojtěch Matějíčka (Liberec)

Slawomir Mrožek: Čaj a káva

1.Text mě na první pohled zaujal, jak svou vtipnou formou upozorňuje na problémy, které jako společnost máme.

2. Recitace na kameru pro mě byla náročná, miluji totiž kontakt s divákem a ten zde jaksi nebyl možný.

3. Právě chybějící zpětná vazba od publika.

4. No je toho hodně… ale třeba nemluvit příliš rychle.


Viktorie Mohňanská (Písek)

Jiří Suchý: Sestra

1. Text jsem si vybrala, protože pro mě představoval proti úkol. Myslím si, že jsem opak hlavní hrdinky Jany a sama jsem byla velmi zvědavá, jak mi práce s textem půjde. Text je o dívce, která je přibližně stejného věku jako já (14 let). V textu se řeší komplikovaný vztah hlavní hrdinky s její mladší sestrou a rodiči.

2. Výhody – Když se mi nepovedl první pokus, mohla jsem přednes natočit znova.

Nevýhody – Chyběl mi kontakt s diváky, nemohla jsem s nimi text sdílet a neviděla jsem jejich reakce.

3. V letošním roce probíhala příprava odlišně než v předešlých letech. Vše probíhalo online, výběr textu, práce s textem i samotná soutěž. Některé dny jsem měla pocit, že trávím u počítače více času, než bych sama chtěla.

4. Přála bych si, aby se mi vystoupení povedlo, abych si ho užila a aby si ho se mnou užili i přítomní diváci.


Filip Musil (Brno)

Ludvík Aškenazy: Montáž z povídky Vajíčko

1. Zapůsobil na mě už při první četbě a vybral jsem si ho, protože mě silně oslovil svým pohledem do tragické minulosti v době války, zároveň byl velice dojemný a emotivní.

2. nevýhoda: absence zpětné vazby a očního kontaktu

výhoda: možnost více pokusů

3. najít motivaci

4. Abych neměl trému, byl v klidu a nic nepokazil.


Klára Pechová (České Budějovice)

Fatéma Chahid: Drama aritmetiky

1. Text Drama aritmetiky jsem si vybrala, protože mi přijde odlišný od

ostatních, má jakési kouzlo. Podle mě je můj text o lásce a celkově o životě. O tom, jaký dopad může mít lhaní, nevěra a závist. O tom, jak se vše může v okamžiku zkazit.

2. Největší výhodou pro mě bylo to, že jsem nebyla vůbec nervózní, a tak jsem mohla předvést ten nejlepší výkon. Když mám trému, často to ovlivní moje vystoupení. Co se týče nevýhod, když se něco natočí, člověk se na to může podívat znovu a znovu, takže když jsem se například přeřekla, či zamotala, chtěla jsem to natočit ještě jednou, zatímco naživo se to prostě zapomene a recituje se dál.

3. Asi to, že jsem mluvila do kamery, je to opravdu dost jiné než naživo.

4. Abych si to užila a abych nebyla nervózní :)


Ema Ptáková (Bohumín)

Lilly Eisenschimlová: Kostka cukru


















Lucie Rousová (Most)

Híránand Vatsájan Agjéj, Mabéndr Bhatnágar, Indu Džainová: Výběr z hindské poezie (Tiše, Měsíc spí, V lese ponořeném do spánku)








Kamila Sílová (Polička)

Michal Dahl: Strašidelné historky 2, Ťuk, ťuk

1. Text jsem si vybrala, protože se mi líbila strašidelná atmosféra a byl pro mě zkouškou, jestli jsem schopná se vcítit do příběhu. Příběh je o dvou bratrech Nikym a Šimonovi, kteří se s rodinou přestěhují do obrovského domu. První noc Šimon ze srandy straší Nikyho, že v domě straší, Niky mu nevěří, ale později zjistí, že to tak úplně sranda nebyla.

2. Výhodou bylo to, že jsem nebyla nervózni z lidí, kteří by mě na živo pozorovali a nevýhodou pro mě bylo posílání videa.

3. Nejnáročnější bylo najít místo, kde nebudou slyšet okolní ruchy.

4. Já bych si přála, abych nebyla nervózní a bylo mi rozumět.


Dana Sladká (Jenštejn)

Petr Borkovec: Stížnost

















Barbora Suchá (Praha)

Petra Dvořáková: Vrány

1. Tento text jsem si vybrala, protože se mě velmi dotkla celá kniha od Petry Dvořákové. Hned jsem věděla, že ji budu chtít recitovat. Vypovídá o holce, která má v rodině problémy s domácím násilím, které je ale skryté a celá rodina působí hodně spořádaně.

2. Jako výhodu bych brala to, že jsem měla možnost recitovat text několikrát, což se ale ukázalo postupně jako nevýhoda, protože jsem po několikátém pokusu nedokázala udržet emoce a další nevýhodou bylo, že jsem nemohla vidět reakce lidí.

3. Při recitování online jsem měla strach, že se přeruší připojení a tím se celé vystoupení pokazí.

4. Moc bych si přála, abych dokázala vtáhnout posluchače do příběhu a oni měli možnost vnímat celý příběh jako já.


Jan Jakub Šipka (Uherské Hradiště)

Petr Nikl: Skřípavá pohádka










Denisa Tomanková (Brno)

Marie Doležalová: Jak být už na škole oblíbený









Magdalena Ulmanová (Praha)

Alexandra Berková: Bubi blues















Štěpán Vacula (Dolany)

Zdeněk Svěrák: Tiché šlapací království












Amálie Vondrašová (Bořice)

James Thurber: Mírumilovný lemur

1. Text se mi líbí hlavně proto, že humoristicky podává vážné téma, tedy, že nás často podrazí lidé, u nichž bychom očekávali důvěru.

2. Chybí mi kontakt s diváky, ta zpětná vazba je důležitá, na druhou stranu, když se přeřeknu nebo zapomenu, vždycky je možnost záznam přetočit.

3. K někomu mluvit, ačkoli jsem v místnosti sama.

4. Abych divákům předala tu myšlenku, se kterou jdu na pódium, a aby to bylo uvěřitelné….


Veronika Zajícová (Liberec)

Miroslav Holub: Dveře

1. Text mi přišel filozofický – snaží se sdělit, aby lidé neměli strach cokoliv udělat. 2.Recitování on-line pro mě mělo výhodu, protože v místnosti bylo méně lidí. Nevýhody – žádné 3. Nejnáročnější pro mě bylo nebýt nervózní. 4. Nerada bych aby mé recitování bylo patetické a bylo bych ráda, aby diváci pochopili myšlenku textu



Ptala se Klára Fidlerová

127 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Z krajských recitačních přehlídek - Moravskoslezský kraj

Moravskoslezský kraj Recitační přehlídka Krajské kolo, SVČ Korunka, Ostrava – Mariánské Hory, 13. 5. 2021 V této prapodivné době a za neobvyklých podmínek proběhlo v Korunce distanční formou okresní i

Z krajských recitačních přehlídek - Olomoucký kraj

Olomoucký kraj Recitační přehlídka Dětská scéna ZUŠ Žerotín Olomouc, 14. 5. 2021 Letošní krajské kolo proběhlo (jako ostatně i v jiných krajích) distančně – online v prostorách ZUŠ Žerotín Olomouc, Ka

bottom of page